egészség, gyógynövények, harmónia
Kategóriák

A kínai szervóra

A hagyományos kínai orvoslás szerint az emberi szervek meghatározott időrendben működnek és pihennek. A 12 fő szervkínai szervóraünk kétórás időközönként “váltja egymást” a munkában, a maga idejében az éppen aktuális “dolgozó” birtokolja szinte az összes energiánkat. Az energiapályákon, vagyis a meridiánokon tehát az energiaszint állandóan változik. Egy kis odafigyeléssel mi is nagyon sokat tehetünk azért, hogy ne bontsuk meg az energiaáramlás egyensúlyát szervezetünkben, például ne késztessük bőséges vacsorával éjjel májunkat aktív munkára, ha éppen pihen.

 

1 és 3 óra között: a Máj ideje, méregtelenítés. Ebben az időszakban újul meg a Máj-vér – ez csak fekvő helyzetben lehetséges. Ebben a két órában táncolni, aktívan mozogni, sportolni különösen káros, mert nem tud a Máj megpihenni. A Máj éjszakai méregtelenítő munkáját gátolja az éjszakai evés is. Ennek árulkodó jelei lehetnek az intenzív álmok, és ha reggel merevnek érezzük a végtagjainkat.

3-5 óra között: A Tüdő ideje, elkezdődik a nap. A paraszimpatikus idegrendszer szerepe csökken, a szimpatikusé nő, ami azt jelenti, hogy az éjszakai nyugalmi fázis a végéhez közeledik, egyre éberebbek leszünk. Azok az emberek, akik feszültek, aggódnak valami miatt, rágódnak valamin, ebben az időszakban rendszeresen felébredhetnek.
Ebben a 2 órában szoktak jelentkezni az asztmás rohamok is. Aki gyakran ébred ebben az időszakban, annak valószínűleg gyenge a Tüdő-energiája. Az ébredés másik oka Vese/Húgyhólyag-gyengeség is lehet: ha hajnalban kell kimenni WC-re, a Hólyag energetikai minimumának idején.

5-7 óra között: Vastagbél – A tisztulás, a vastagbél kiürítés ideje. Éjszaka dolgozzuk fel azt, amit napközben magunkhoz veszünk (ételt, információkat). Hajnalban van a legalkalmasabb időpont a kiválasztásra: elengedni mindazt, amire nincs szüksége a szervezetnek. Így a napot megkönnyebbülve, tiszta lappal kezdhetjük. Éppen ezért nagyon fontos a reggeli rituálé – egy pohár meleg víz után elmenni a mellékhelyiségbe. A Vastagbél különösen igényli a ritmust, a rendszert – ezért van az, hogy a változásokra rosszul reagál pl. utazás, nyaralás, idegen környezet.

7-9 óra között: A Gyomor leginkább terhelhető időszaka, reggeli elfogyasztása. A Vastagbél hajnalban elengedi a régit és 7 órától a Gyomor készen áll az új fogadására, eléri energetikai maximumát. A felvett táplálék ebben az időben maximálisan hasznosul, ekkor a legnagyobb az emésztés ereje. Egy kiadós reggeli, főtt gabonából, tojásból vagy egy tányér gazdag leves a legjobb, ami ebben az időszakban történhet. A szénhidrátokat ekkor égetjük el a leggyorsabban.
Reggel kellene a legkiadósabban étkezni, lehetőleg megadva a módját, nyugalomban, hogy meglegyen a kellő energia az egész napos feladatokhoz.

9-11 óra között: Lép, hasnyálmirigy – az idegrendszer teljesítőképessége ekkor a legmagasabb. Ideális esetben egy kiadós reggeli által megerősödve kezdjük a napot, tele energiával. A legjobb időszak a munkához, a szellemi teljesítményhez. Ekkor nagyon ellenállóak vagyunk, a legjobb időszak orvosi beavatkozásokhoz, operációkhoz – a sebgyógyulás is gyorsabb. A rövid távú memória is jó formában van, hatékonyan tudunk tanulni, az ösztöneink is jól működnek.

11-13 óra között: a Szív órája, ilyenkor jó sportolni, délben pedig ebédelni. A szív-meridiánhoz tartozik, annak energiájától függ a Shen, a bennünk lakó szellem, lélek. Ez tükröződik az emberek arcán, a szemükben, a kisugárzásukban és abban a képességükben, ahogy másokat lelkesíteni tudnak. A karizmatikus személyiségeknek erős, stabil a Shen-je.
Ez az időszak a Szív időszaka, az emberi kapcsolatoké, a kommunikációé. Ezek a déli órák alkalmasak egy baráti körben elköltött ebédhez, melyből energiát meríthetünk.
Testi szinten a koncentráció csökken, egyre több gyomorsav termelődik. A Szív ebben az időszakban a legérzékenyebb, a stressz, idegeskedés nagyon megterheli. Az orvosi beavatkozásokat is célszerű ilyenkor elkerülni.
12 óra elteltével éjjel 23 és 01 között a leggyengébb a Szív, ezért nem tanácsos késői tévézéssel, monitor előtti munkával gátolni a regenerálódását.

13-15 óra között: A vékonybél a legaktívabb, ekkor a legalkalmasabb pihenni, mert ekkor történik az emésztés. Ebéd után az energia az emésztés feladataira koncentrálódik, ez lenne ideális esetben a szieszta ideje. Ha teheted, pihenj egy negyed órát vagy sétálj egyet a környéken. Az intenzív sport nem javasolt ilyenkor, mert gátolja az emésztést. A vékonybél feladata, hogy szétválassza a tisztát és a zavarosat, a tisztát felszívja, a többit pedig továbbengedje a Vastagbélnek. Ekkor termelődik a legtöbb emésztőenzim, fokozott az epekiválasztás. A vérnyomás alacsony, a koncentrációs képesség gyenge. Ne ekkor tartsunk brainstromingot.

15-17 óra között: A Húgyhólyag dolgozik, sok folyadékot igyunk. Klasszikusan a délutáni tea időpontja (a tea vízhajtó, serkenti a Húgyhólyag munkáját). Egy szelet sütemény vagy egy tálka kompót a tea mellé megnedvesíti a Tüdőt, ami ebben az időszakban energetikai minimumán van.
Az ebéd utáni mélyzuhanás után ez a második aktív időszak, emelkedik a vérnyomás, fokozódik a vérkeringés. Különösen a hosszú távú memória van formában: jó időszak a tanulásra, ismétlésre.

17-19 óra között: A Vese dolgozik, ezért ne terheljük mérgező anyagokkal. A legtöbb ember ekkor fejezi be a munkáját, kezdődik a magánélet. A Vesék a legaktívabbak ebben az időszakban, kiszűrik a nap során felhalmozódott méreganyagokat (mentálisan is). A továbbiakban nyugalomban kellene töltenünk az estét, ez a jin időszak kezdete.
A Vesénk érzékeny a hidegre, mindig melegíteni kell, ezért ebben az időszakban a legjobb, amit tehetünk, ha eszünk egy tál meleg, könnyű főtt ételt vacsorára. A Vesét (alsó háti szakaszt) erősítő mozgásokhoz is ideális ez az időszak: jóga, csikung, tai chi, gimnasztika.

19-21 óra között: A Szívburok ideje. A keringés a legaktívabb, ilyenkor már nem szabad étkezni, mert nem dolgozza fel a szervezetünk. A szívburok-meridián akárcsak a Szív, a Tűz elemhez tartozik. Ő a Szív védelmezője, stabilizálja a vérkeringést. Ez a szívügyek ideje – különösen alkalmas az ismerkedésre, romantikázásra, szerelmes összebújásra. Viszont az emésztőrendszer ekkor megy aludni: kezdődik a Gyomor minimum ideje – amit ekkor eszünk, az már megterheli éjszakára a szervezetet.

21-23 óra között: A Hármas melegítő időszakában fontos, hogy pihenjünk. A Hármas Melegítő nem igazi szerv, hanem egy funkció – a szervezet hőháztartását, energiaellátását szabályozza. Szintén a Tűz elemhez tartozik. Ebben az időszakban felkészülünk az éjszakai pihenésre. A legjobb, ha a takaró alatt olvasunk egy jó könyvet, vagy relaxálunk egy kicsit, hogy megszabaduljunk a nap feszültségeitől, majd jöhet a pihentető alvás. Ekkor a Lép-Hasnyálmirigy eléri energetikai minimumát, ezért az esti nassolás ebben a két órában a legkárosabb.

23-1 óra között: Az Epehólyag ideje, ilyenkor nehéz az epegörcsöt csillapítani. A döntési képességünk az Epe-energiánk függvénye. Az epe éjszaka dolgozik, ezért van a mondás: „alszom rá egyet”. Aki nehéz döntés előtt áll, mindenképpen kerüljön ágyba legkésőbb 22 óra körül, hogy az epe dolgozni tudjon.
Ebben az időszakban lelassul az anyagcsere, a testhőmérséklet csökken, a szervezet megnyugszik, ellazul.

Judy Harmony

Copyright © 2016. All Rights Reserved.