egészség, gyógynövények, harmónia
Kategóriák

Esővíz időszaka (yu shui) évszakjelző

Elérkezett a második évszakjelző, az esővíz időszaka február 18-20-ai kezdettel.

Ebben a periódusban visszatér a meleg idő és a havazás helyett esőzések fordulhatnak elő. A halak kezdenek a víz felszíne felé mozogni, a vadludak délről északra költöznek, és a növények kicsíráznak. Lehet, hogy nem esik annyi eső, de a talaj kezd nedvesebbé, nyirkosabbá válni.

Ebben az időszakban nedvesség kínozhatja a Lépet is.  A külső Nedvesség mindig kellemetlen, mert be tud hatolni a testbe és fokozza a belső Nedvességet. Ezért vagyunk esős időben levertek, kedvetlenek, lomhák, mert a nyálka lassítja a csí és a vér áramlását.

A nehéz téli ételek után a tavaszi étkezés célja ennek a felesleges nyálkának, nedvességnek a kivezetése.

A kínaiak szerint ebben az időszakban a Lépet és a Gyomrot kell erősíteni, harmonizálni, melynek hatékony módja lehet a kásaevés. A gyerekeknek különösen ajánlott ebben a vírusos-náthás időszakban a rendszeres főtt kása, ami erősíti az immunrendszerüket.

Készítsünk köleskását, hajdinakását, zabkását, rizskását (congee-t) vagy kukoricadarából kukoricakását. A hét napjaihoz hozzárendelhetünk egy-egy gabonát, hogy változatosak legyenek a reggelek. A reggeli mellett az uzsonna ideje alkalmas még kásaevésre: egy kis tálkányi különböző feltétekkel turbózva (pl. kókuszchips, kakaóbabdarabok, étcsoki, dió vagy mandula, mák stb.) kiválóan csillapíthatja a délutáni édességkívánást.

Ha nem lakat jól a kásareggeli, akkor a zöldségfogyasztás növelésével tudod a Májadat tehermentesíteni, megújítani.

Tavasszal, a Fa elem időszakában a Máj aktivizálódik és könnyen túlmelegedhet, „tüzes” lehet. Ennek egyik tünete a szemek kivörösödése, vagy akár gyulladása, vagy a fejtetői fejfájás például. Ha türelmetlenek vagyunk, könnyen dühbe gurulunk, minden apróságon felkapjuk a vizet, az is annak a jele, hogy a Máj túlterhelt, pang.

A túlműködő Máj megtámadhatja a Gyomrot is, ami gyomorégéshez, refluxhoz vezethet.

4 javaslat a Máj harmonizálására, a Gyomor védelmére:

Több természetesen édes íz, kevesebb savanyú! (a Gyomrot és a Májat is harmonizálják a gyökérzöldségek, főtt gabonák…)
Enyhébb ízű, könnyű ételek a zsíros, nehéz téli tápanyagbombák helyett (pároljunk, blansírozzunk, wokozzunk!)
Kevesebb hús, több vegetáriánus köret. A zöldségételeket friss gyömbérrel és reszelt citrushéjjal ízesítsük!
Több zöldség a testfolyadékok táplálására, főként jinizáló konyhatechnikákkal elkészítve pl. karfiolsaláta főtt karfiolból, wokos retekhasábok…

Javasolt alapanyagok: metélőhagyma, borsóhajtás (mikrozöld), jégcsapretek, kínai kel, spenót, szárzeller – tehát minden, ami zöld, klorofillban gazdag!

(forrás: Kicsi Vú)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Judy Harmony

Copyright © 2016. All Rights Reserved.